In deze Elvenar review lees je alles wat je moet weten over het Elvenar spel. Het is een spel dat ontwikkeld is door Innogames en het is één van de meest gespeelde online browser games. Het spel is ontzettend populair vanwege meerdere redenen die je allemaal terug ziet komen in de Elvenar review. Het is een browser game waarbij je vooral druk bent met het uitbouwen van je stad. Om te kunnen beginnen heb je een gebruikersnaam nodig, een wachtwoord en een geldig emailadres. Je hoeft niets te betalen om je aan te melden bij Elvenar. Het spel is namelijk volledig gratis, maar er zit zeker een bepaalde mate van pay-to-win in.

Elvenar is op dit moment een van de meeste gespeelde browser games op het internet en dat heeft leuke voordelen voor de mensen die een account aanmaken. Er zijn veel mensen die de ervaring met je kunnen delen, en met wat geluk heb je net een buurman of buurvrouw die ook nog aan het leren is. Wie wint?

Hoe speel je Elvenar?

Elvenar review: mensen en elvenElvenar begint direct met een keuze die je moet maken. Je moet kiezen tussen mensen en elven om zo een richting te kiezen. Gezien de naam van het spel kiezen de meeste mensen voor de elven. Dat is overigens ook aan te raden. Het lijkt erop dat Innogames meer tijd en aandacht besteed heeft aan de grafische aspecten van deze kant van de game.

Wanneer je begint met spelen, kan het lastig zijn om een spel onder de knie te krijgen. Bij Elvenar is dat zeker niet het geval. Je valt namelijk direct in de handen van een elf die je door de tutorial zal helpen. Deze bestaat uit een paar korte stappen lijkt het, maar wees niet bang. Na de tutorial komt er namelijk direct een secondary tutorial. De raadgevers geven je opdrachten waarmee je steeds verder het spel in kunt komen. Voltooi deze opdrachten en je krijgt beloningen in de vorm van grondstoffen en munten. Deze vormen een belangrijk onderdeel van het spel Elvenar, samen met de Kennispunten.

Waar draait het Elvenar spel om?

Wanneer je een tijdje aan het spelen bent, zie je dat het spel bestaat uit drie verschillende elementen die allemaal even belangrijk zijn:

• Munten
  • Grondstoffen
  • Kennispunten

De munten verdien je door woongebouwen neer te zetten. Hoe hoger het niveau van het gebouw en hoe beter de tevredenheid van de burgers, hoe hoger de opbrengst. Hetzelfde geldt voor de productiegebouwen, maar hier kies je zelf hoe lang de productie mag duren. Ben je veel online, dan is 5 minuten een goede keuze. Moet je de hele dag werken, dan kies je uiteraard een langere tijd voor de productie, omdat je dan meer productie uit de gebouwen kunt halen.

Elvenar review: de kaartDe Kennispunten werken volledig anders. Elk uur krijg je er een punt bij en deze punten heb je hard nodig. Je moet hier namelijk nieuwe mogelijkheden mee ontwikkelen en zonder deze technologieën heb je altijd een achterstand op het slagveld. Heb je even geen kennispunten meer, dan kun je deze kopen met munten. De prijs wordt steeds hoger naarmate je meer punten gekocht hebt. Heb je echt haast, dan kun je ook punten kopen met geld. Ook hierbij wordt de prijs steeds hoger wanneer je meer punten gekocht hebt. Door gebieden te onderzoeken om jouw dorp heen, kun je ook kennispunten vergaren. Dit kost je munten en grondstoffen, of je moet het gevecht aangaan met de dieven.

Tip: Heb je veel gebouwen en moet je de munten en grondstoffen verzamelen? Houd de muis dan ingedrukt en sleep deze over het scherm heen. Alle munten en grondstoffen worden zo veel sneller verzameld!

Hoe goed is Elvenar?

De Elvenar review lijkt sterk op onze Forge of Empires review. Dit is geen toeval. Beide spellen hebben hetzelfde uitgangspunt en dezelfde basis. De namen van de eenheden en de manier van spelen is anders, maar verder zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. Een groot verschil is dat Elvenar wel werkt met een kaart en dat je steeds verder uit kunt breiden. De gevechten zijn ook net even iets beter opgezet.

Een overeenkomst is dat je beperkte ruimte hebt en hier je gebouwen kwijt moet kunnen. Je moet in beide spellen strategisch nadenken en inspelen op de tijd die je hebt. Dat klinkt lastig, maar je zal redelijk snel een goede balans vinden. Hoe? Door te kijken naar je tekorten in het spel!

Het pay to win gehalte is verder hetzelfde. Je hoeft geen geld te betalen om verder te komen in Elvenar. Je hebt er alleen geduld voor nodig. Het is echter wel zo dat je als gratis speler nooit op de eerste plek kunt komen omdat het voordeel voor de betalende spelers veel groter is dan gemiddeld. De vraag is echter hoe erg je dat vindt. Wanneer je gewoon een leuk spel wilt spelen en een leuk dorp op wilt bouwen, is de ranglijst immers niet het eerste waar je naar kijkt.

De voordelen voor betalende spelers zijn de volgende:

• Directe voltooiing van de gebouwen die in de wachtlijst staan
  • Het kunnen kopen van Kennispunten
  • Het uitbreiden van het aantal arbeiders waardoor er meer gebouwd kan worden tegelijkertijd

Het kopen van extra arbeiders is het meest verstandige. Dit geeft je voor een paar euro een groot voordeel bij het bouwen van je stad en dat is een voordeel dat op de langere termijn ook duidelijk merkbaar blijft in het spel.

Is Elvenar een aanrader?

Elvenar review: de tutorialElvenar is een spel dat gemakkelijk te leren is aan de hand van de tutorial. Het is een spel dat grafisch vele malen beter opgezet is dan de gemiddelde online browser game, maar het spel is nog altijd snel en gemakkelijk te laden tijdens het spelen. Aangezien het hele spel op voortgang en uitbreiding gebaseerd is, is er altijd iets te doen. Dat maakt het spel een stuk aantrekkelijker dan andere spellen waarbij teveel dode momenten zijn.

Dankzij de tutorial en de raadgevers is het een spel dat geen verrassingen kent naar verloop van tijd. Het is wel een spel waarbij de interactie met andere spelers in eerste instantie ver te zoeken is. Je moet eerst zorgen voor een sterke opbouw, zodat je ook zeker weet dat je interessant kunt zijn voor de spelers die om je heen liggen. Heb je dat op een gegeven moment goed voor elkaar gekregen, dan kun je verder kijken naar manieren om jouw dominantie uit te breiden.

Het kan aan te raden zijn om een paar euro neer te leggen om het jezelf wat makkelijker te maken, maar dit heb je zeker niet nodig op de eerste dagen waarbij het vooral draait om het volgen van de adviezen van jouw raadgevers. Na een week weet je ook heel goed of dit een spel is dat jouw interesse heeft en dan weet je ook of het de moeite waard is om een paar euro te storten, of dat je liever een andere review wilt lezen dan deze Elvenar review.