Forge of Empires is één van de meer uitgebreide strategische browser games die je gratis kunt spelen. Het is een spel dat uit veel elementen bestaat, welke we allemaal zullen behandelen in de Forge of Empires review. Wil je liever direct starten, kijk dan ook even naar onze Forge of Empires handleiding!

Het idee achter Forge of Empires

Forge of Empires is een online browser game van de ontwikkelaar Innogames. De Nederlandse versie van het spel bestaat al een tijdje, maar is nog sterk onderbezet. De Nederlandse community groeit echter met de dag en dat heeft alles te maken met het idee achter het spel. In deze review over Forge of Empires gaat het over meer dan alleen het idee: zo worden het leger en zelfs de mobiele app ook behandeld.

Forge of Empires draait namelijk niet alleen maar om oorlog, of het veroveren van gebieden. Er zijn veel meer elementen die een grote rol spelen, en de voortgang is hier van enorm belang. Je begint op een bepaald moment in de tijd (afhankelijk van de wereld waar je op gaat spelen) en vanuit daar moet je vooruit zien te komen in de tijd. Dit doe je door technologie te ontwikkelen, zoals het wiel. Op die manier speel je steeds meer mogelijkheden vrij.

Tijdens het spelen van Forge of Empires is het belangrijk dat je de bevolking tevreden houdt. Hierover lees je meer in onze Forge of Empires handleiding. Wanneer de bevolking tevreden is, produceer je namelijk meer. Deze productie heb je weer nodig om soldaten te kunnen maken, gebouwen neer te kunnen zetten en je dorp uit te breiden totdat het een echte stad wordt.

Hoe begin je met het spelen van Forge of Empires?

Forge of Empires ontwikkeling  Forge of Empires is een spel waarbij je op veel elementen moet letten om het spel echt goed te kunnen spelen. Gelukkig heeft Innogames daar rekening mee gehouden. Er is namelijk een Forge of Empires tutorial in de game verwerkt waar je de eerste uren zoet mee zal zijn. Op die manier kun je gemakkelijk starten met spelen. Het hele spel wordt je uitgelegd aan de hand van opdrachten. Elke opdracht levert je vervolgens ook een beloning op, waardoor je net wat sneller door kunt gaan met spelen.

Uiteindelijk is het belangrijk om goed op te letten. Alle gebouwen in je dorp moeten aangesloten zijn op een weg. Wanneer je dit random door je dorp gaat bouwen, heb je op een gegeven moment heel veel straten, maar weinig gebouwen. Dit is in het begin nog niet heel erg belangrijk: Je kunt de gebouwen in een latere fase namelijk gewoon verplaatsen, zodat je de structuur van je dorp aan kunt passen. Zo kunnen er veel meer gebouwen in!

Land veroveren

Forge of Empires gebouwen De voortgang door de tijd en het uitbouwen van jouw dorp zijn slechts twee onderdelen in het spel. Uiteindelijk draait het namelijk ook om het veroveren van land. Dit wordt ook netjes uitgelegd in de Forge of Empires tutorial. Er is echter een element in het spel dat volledig anders is dan in andere strategiespellen. Wanneer je jouw leger even wilt sparen omdat je niet zoveel grondstoffen hebt in je dorp, dan kun je onderhandelen met je tegenstander. Vraag je je af of je de strijd wel kunt winnen, dan kun je infiltreren bij de vijand.

De beste manier om een gevecht te winnen, ook dat lees je uiteraard in onze Forge of Empires handleiding. Dit wordt namelijk niet in de tutorial uitgelegd in het spel zelf!

Is Forge of Empires echt gratis?

Forge of Empires opdrachten In de Forge of Empires review moet ook ingegaan worden op de vraag of het spel wel echt gratis is. De meeste strategie browser games worden namelijk veel makkelijker wanneer je wel geld betaalt om te spelen. In het geval van Forge of Empires is dit niet helemaal het geval. De meeste spelers spelen het spel zonder geld te betalen.

Betalen heeft bepaalde voordelen:

• Je kunt de bouwopdrachten versnellen
  • Je kunt een groter leger bouwen
  • Je kunt je dorp uitbreiden door grond te kopen

Het voordeel is echter niet zo groot als dat het lijkt. Door de opdrachten te voltooien, krijg je er namelijk ook land bij, en je krijgt gratis diamanten tijdens het spelen van het spel. Wanneer je wat geduld hebt, is Forge of Empires zeker een spel dat je gewoon gratis kunt spelen. Het is in geen enkel geval noodzakelijk om geld te investeren om sneller te kunnen gaan.

Een reis door de tijd

Forge of Empires is echter nog veel meer dan alleen dit. Het is namelijk ook een reis door de tijd, en op een bijzonder leuke manier. Je kunt steeds nieuwe technologieën ontwikkelen die passen bij het tijdperk waarin je op dat moment speelt. De meeste werelden beginnen met het eerste tijdperk, de steentijd. Het kan echter zo zijn dat een wereld verder in de ontwikkelingen begint om het interessant te maken voor spelers die direct de grotere gebouwen neer willen zetten.

Wanneer je alle technologieën uit de steentijd vrijgespeeld hebt, en je besteedt je eerste punt in het volgende tijdperk, dan ga je naar de bronstijd. Hierna komt de ijzertijd en vervolgens glijdt je via de vroege middeleeuwen naar de tijdperken die je ongetwijfeld zal herkennen.

Let op: Het is niet nodig om alle technologieën te ontwikkelen. Wanneer je niet van plan bent om een bepaalde versiering of bepaalde eenheid te maken, dan kan het zo zijn dat je deze over kan slaan. De technologieën die je over kunt slaan, zijn gemakkelijk te herkennen. Zij hebben links wel een streepje staan, maar geen streepje naar rechts. Zij leiden dus niet direct naar een volgende technologie.

Waar moet je goed op letten bij de tijdperken?

De tijdperken bestaan uit verschillende onderdelen die je het beste één voor één vrij kunt spelen. Je hebt namelijk Forge Punten nodig om verder te komen in Forge of Empires. Elk uur krijg je een punt, maar je kunt de punten ook kopen. Dit kan op twee manieren. Je kunt ze kopen met de munten die je krijgt in het spel, maar je kunt ze ook kopen met geld wanneer je nog sneller wilt gaan. Let goed op welke onderdelen je vrijspeelt. Je kunt nieuwe woongebouwen vrijspelen, nieuwe legereenheden, nieuwe productiegebouwen en nieuwe elementen om de tevredenheid omhoog te krijgen. Je kunt ook uitbreidingen vrijspelen. Om in het volgende tijdperk te kunnen komen, moet je Forge Punten besteden aan de nieuwe technologieën die in dat tijdperk staan. Om dat te kunnen doen, moet je wel de technologie helemaal vrijgespeeld hebben.

Tijdperken binnen Forge of Empires

Nadat je genoeg Forge Punten besteed hebt (het aantal staat altijd vermeld bij de technologie), wordt er gevraagd om een betaling om het helemaal vrij te spelen. Dit kan met goederen of met munten. De prijs staat altijd vermeld bij de technologie en hoe verder je komt, hoe meer er nodig is om een technologie vrij te spelen. In eerste instantie heb je munten en grondstoffen nodig, maar later heb je steeds meer goederen nodig.

Opbouw van het leger

Je kunt bepaalde gebouwen neerzetten om legereenheden te maken. Om nieuwe legereenheden vrij te spelen, moet je eerst de technologie vrijspelen die hierbij hoort. Het is belangrijk om goed op te letten welke eenheden je plaatst in je leger en waarom. Elk type heeft namelijk zijn voordelen en nadelen in Forge of Empires. Zo zijn er lichte eenheden die een voordeel hebben tegen snelle eenheden, maar zware eenheden hebben weer een voordeel tegen lichte eenheden. Let ook goed op waar je de eenheden plaatst. Lichte eenheden krijgen een voordeel in bossen en struiken, terwijl de zware eenheden een voordeel hebben op vlaktes. Zorg er dus voor dat jij jouw eenheden goed plaatst op het slagveld, zodat je altijd gebruik kunt maken van bonussen tijdens het vechten. Dit kan het verschil zijn tussen winst en verlies! Ons oordeel over het leger in de Forge of Empires review is dan ook positief: uitdagend en complex!

De features in Forge of Empires

Forge of Empires heeft verschillende mogelijkheden die langskomen tijdens het spelen. Deze komen nagenoeg altijd in de vorm van een persoon die iets met je komt vieren, of die jou de mogelijkheid geeft om extra bonussen te verdienen.

Al deze bonussen zijn gekoppeld aan jouw activiteit in het spel. Hoe vaker je in kunt loggen, hoe meer bonussen je binnen kunt halen en hoe meer je kunt verdienen. Dat is niet uniek voor FoE, het is een normaal element in online browserspellen.

Zo kan er ineens een zeeman onderin beeld komen tijdens het spelen. Het is handig om hier eens wat beter naar te kijken, want de zeeman geeft je gratis bonussen. Het enige dat je moet doen, is actief zijn. De zeeman vaart steeds langer om grotere bonussen binnen te halen, maar je moet de bonussen wel op tijd innen. Doe je dit niet, dan zal de zeeman weer opnieuw moeten beginnen.

Je kunt verschillende bonussen krijgen op deze manier. Zo kun je munten winnen, grondstoffen, maar ook eenheden en goederen. Je kunt van tevoren al zien wat je kunt winnen door op de schatkist te gaan staan. Let op, wanneer je het geluid aan hebt staan, kan de hoorn je flink laten schrikken, want deze komt duidelijk boven alle andere geluiden uit in het spel!

De mobiele app van Forge of Empires

In de Forge of Empires review moet uiteraard ook de mobiele applicatie behandeld worden. Die is gemakkelijk te vinden in de App-Store en het installeren gaat snel, en vlot. De mobiele applicatie van Forge of Empires is een gemakkelijk te gebruiken applicatie. Het overzicht over het dorp is eenvoudig te zien en door eenmaal te tikken en vervolgens te swipen, kun je alle productie in één beweging binnenhalen. Het aanzetten van nieuwe productie is ook erg eenvoudig, net als het helpen van de buren, of het besteden van je Forge Punten.

Forge of Empires app

Wat echter minder goed gedaan is, is het slagveld. Je kunt beter geen gevecht aangaan wanneer je op de mobiele app van Forge of Empires zit, zeker niet wanneer je niet meer precies weet welke eenheden waar een bonus hebben en tegen welke eenheden je ze niet kunt gebruiken. Op de computer kun je met de muis op de eenheid gaan staan, maar op de mobiele applicatie zorgt dit er vaak voor dat je al een zet doet, terwijl je dat niet eens wilde. Goed om in de gaten te houden dus.

Erg vervelend is dit trouwens niet. Wanneer je overdag je troepen aan kunt zetten en je productie kunt regelen, kun je ’s avonds de gevechten aangaan die toch slechts een paar minuten duren. Een handige applicatie dus die gemakkelijk te gebruiken is, maar waarop je beter geen gevechten kunt voeren omdat je dan net even wat informatie mist die wel handig is om te hebben tijdens het vechten in Forge of Empires!

De beste manier om Forge of Empires te starten

Je hebt een wereld gekozen en je weet wat je moet doen dankzij de informatie die je hier gevonden hebt. Maar hoe zorg je ervoor dat je een goede start maakt? Ook daarbij helpen we je graag, door twee tips te geven die je nergens anders vindt.

De eerste is als volgt: In de beginfase heb je veel voorraden nodig, maar vooral erg veel munten. Die krijg je door je woongebouwen, maar dat schiet niet echt op. De beloningen van de tutorial zetten leuk aan, maar ook daarmee kom je er vaak niet. Wat je kunt doen, is onderin je scherm kijken. De balk staat meestal op ‘vrienden’, maar die heb je nog niet wanneer je net gestart bent.

Rechtsboven de balk zie je drie tabjes. De meest linkse heet ‘buren’. Ga naar je buren en klik bij alle buren op ‘helpen’. Je helpt je buren en voor elke buurman of buurvrouw die je helpt, krijg je 20 munten. Aangezien je al snel meer dan 50 buren hebt, levert dit je 1000 munten op. Dit kun je elke 24 uur doen! Het grootste voordeel: Vaak helpen de buren jou ook wanneer je hen geholpen hebt, dit levert je meer voorraden of munten op per gebouw die je zelf hebt staan!

Er is nog een manier om sneller te starten. Forge of Empires biedt pakketten aan nieuwe spelers aan. Maak je nu een account aan, dan krijg je direct al edelstenen cadeau. Ben je 10 minuten bezig, dan kun je ervoor kiezen om drie pakketten te kopen. Dit zijn het Starterspakket, het Gebouwenpakket en het Legerpakket.

In het Legerpakket vind je eenheden die je zelf nog niet kunt bouwen. Deze zorgen ervoor dat je sneller sectoren over kunt nemen en meer beloningen binnen kunt halen dan andere spelers. Het Starterspakket helpt je ook direct door je Forgepunten te geven, munten en voorraden waardoor je veel sneller kunt gaan bouwen. Ook krijg je een cultureel gebouw cadeau waardoor je bevolking een stuk gelukkiger is en dat levert meer productie op. Het gebouwenpakket bestaat uit woongebouwen, productiegebouwen en een cultureel gebouw.

Je kunt ervoor kiezen om één pakket te kopen voor een paar euro, of alle drie de pakketten, waarmee je rond de 10 euro uitkomt. Dit zorgt voor een snellere start en meer mogelijkheden, zodat je sneller een stabiele basis kunt hebben in het spel.

Eindoordeel in de Forge of Empires review

Forge of Empires is een browser game van Innogames en is in het Nederlands te spelen. Het spel draait om drie elementen. Het uitbouwen van jouw dorp, het verslaan van legers om terrein te winnen, en het voortgang boeken door nieuwe ontwikkelingen te ontdekken tijdens het spelen van het spel. Forge of Empires is gratis te spelen, maar het betalen van een klein bedrag kan er voor zorgen dat je net iets sneller voortgang boekt. Vind je dat niet nodig, dan is Forge of Empires een gratis browser game die zeker de moeite waard is.

In onze Forge of Empires handleiding geven we meer informatie. Wil je weten hoe de machtige gebouwen werken, hoe je het best een leger kunt verslaan en hoe je het beste jouw dorp uit kunt bouwen, kijk dan snel naar onze Forge of Empires handleiding zodat je precies weet waar je op moet letten!